Зеленчуци, каква е тяхната тайна и какъв ефект имат върху нашето тяло?

vegetable-mix

 

 ГЪБИ :

В състава на гъбите се комбинират различни биологично-активни вещества, едни от тях – гъбените полизахариди, които имат силни мощни противотуморни свойства, без аналог сред останалите растения. Те стимулират Т-лимфоцитите, които активизират макрофагите и по този начин започва отделянето на високо молекулен белтък, известен като перфорин. Много изследвания показват, че за жените, които изяждат всеки ден поне 9 грама пресни гъби съществува 64% по – малък риск да развият рак.
Още преди десетилетия е отчетено, че гъбата Шийтаке, наричана още императорска гъба, която и е официално призната като лекарство за дълголетие,  спира развитието на тумори със 72-92%.  Реално тя не унищожава раковите клетки, а мобилизира армията от клетки, които защитават организма.
Последните проучвания на японските учени са фокусирани в лечението с гъби на доброкачествени тумори, което дава зашеметяващи резултати.

Антираково въздействие: Японските лекари  използват усилващия ефект, който лентинанът оказва върху имунната система в борбата с туморите. Лентинанът се продава отделно от Шийтаке екстракта, като специализирано лекарство за борбата с раковите заболявания.

Консумацията на гъби способства борбата с инфекциите и вирусите, като заздравява имунната система на организма.

Имунен модулатор, имунен стимулатор: Гъбата Шийтаке стимулира производството на интерферон, който има противовирусен ефект.

БРОКОЛИ :

Мощно антираково средство – сулфорафанът е съединение, което помага на тялото да  убива раковите клетки, като забавя същевременно скоростта им на делене, и активира пречистващ черния дроб ензим, който неутрализира канцерогените.

Подходящо и за хора с високо ниво на инсулин в кръвта

Съдържа растителни влакна, калий, фосфор, калций … истински трезор на калция, магнезий, желязо, цинк, манган, сяра, витамин С, В1, В2, В5, В6, РР, Е, К, провитамин А, фолиева киселина и бета каротин.

И не на последно място – броколите забавят стареенето 😉

Наличието на витамин С , поддържа кожата ни млада

1 ч.ч броколи ще ви осигури толкова витамин С , колкото 1 портокал

КАРФИОЛ :

Карфиолът е в групата на анти раковите храни. Богат е на витамините С, В1 и В2. Има висока хранителна стойност,  действа като чистач на организма от вредните вещества (детоксикация), които са резултат от нездравословно и лошо хранене. При  диети, ами това е вашият зеленчук. С ниско съдържание на въглехидрати, така че може да го използвате  като заместител на картофите. Ако имате проблеми с щитовидната жлеза, не трябва да консумирате карфиола в сурово състояние.

При приготвянето му се отделя силна миризма, затова е добре да се готви за кратко време.

БРЮКСЕЛСКО ЗЕЛЕ : 

Един от зеленчукците, които са най-ненавиждани. Може би от факта, че ако не се приготви добре има неприятен вкус и миризма. Това се дължи  на съставка от групатa на глюкозинолатите – вещества, които се срещат изключително в растенията от семейство Кръстоцветни и на които последните дължат много от качествата, заради които са високо ценени. Брюкселското зеле е с ниско съдържание на калории, но за сметка на това съдържа завидни количества витамини К1 и С. Добър източник e на фибри, манган, калий, холин, фолати и други витамини от група В, както и антиоксиданти. Растението е известно с качеството си да предпазва от недостиг на витамин А, загуба на костна плътност и редица сърдечносъдови заболявания. Срещат се изследвания, в които растението се свързва с превенцията на различни видове рак. Някои изследвания стигат дори до предположението, че някои от съставките на брюкселското зеле предизвикват пред-раковите клетки да се „самоубиват“. Това се дължи на глюкозида синигрин.

АСПЕРЖИ :

Oтличен източник на витамин К, фолат (фолатът е от съществено значение за здравето на сърдечно-съдовата система) Една порция аспержи доставя около 263 mcg фолат и витамин В, също така са много добър източник на витамини В1, B2, B3 и B6,витамин С, витамин А , както и диетични фибри, манган, мед, фосфор, натрий и калий.Cъдържат активната аминокиселина – аспарагин, която им придава  диуретично действие. В големи количества тази аминокиселина обаче дразни лигавицата на стомаха.

ЦВЕКЛО :

Цвеклото е също един от пренебрегваните зеленчуци, но той е основен източник на вещество, наречено бетаин. Бетаинът е уникален по своята природа с огромен принос в процесите на усвояване на белтъци в организма и в подобряване работата на черния дроб. Той е особено важен за правилното функциониране на клетките и по-специално процеса на клетъчно делене. Най-важната роля на тази субстанция е детоксикация на организма. Бетаинът ефективно защитава клетките и тъканите от дехидратация. Цвеклото има високо съдържание на магнезий, който регулира състоянието на кръвоносните съдове и не позволява образуването на тромби. Също участва  в очистителните процеси на черния дроб, жлъчката и далака, както и в образуването на червени кръвни клетки, и предотвратява  „лошия“ холестерол. Сокът от цвекло оказва особено благотворно въздействие върху работата на сърдечно-съдовата система, като разширява кръвоносните съдове и понижава артериалното налягане. Не е важно под каква форма ще консумираме този зеленчук. Необходимо е само да запомним, че за предпочитане е да бъде в суров вид, защото термичната обработка унищожава полезните му вещества.

ЗЕМНА ЯБЪЛКА  (ГУЛИЯ, ТОПИНАМБУР) :

Грудките съдържат скорбяла (или нишесте) , както картофите. При земните ябълки това вещество се нарича инулин, естествен полизахарид, който има силно виляние върху обмяната на веществата. Много ценна за хора с диабет или такива, които се придържат към нискогликемична диета. Инулинът представлява разтворими фибри. Той се разпада на фруктоза (за разлика от скорбялата, която се разпада на глюкоза) и така по-лесно се поддържат равномерни нива на кръвната захар. Инулинът се препоръчва и при страдащите от затлъстяване, атеросклероза, камъни в бъбреците, артрити, сърдечни заболявания, както и като предпазно средство срещу различни онкологични заболявания. Тя е и отличен източник на желязо. По съдържание на желязо гулията превъзхожда моркова, картофите, ряпата и цвеклото. Съдържа още калий, калций, манган, фосфор, цинк силиций, магнезий, натрий, флуор, хром и други минерали, целулоза, пектин, органични киселини, мазнини, белтъчини и незаменими аминокиселини, витамините В1, В2, В6, С, РР, каротиноиди (каротинът в гулията е 60-70 мг на един килограм). Тя съдържа и незаменимите киселини аргинин, валин, лизин, левцин и др., както и много целулоза. Оптималното съдържание на минерали в гулията помага за засилване на имунната, ендокринната, нервната система на човека и подобрява качествата на кръвта.

АЛАБАШ :

Зеленчукът, който открих през последните три месеца и вече присъства ежедневно в менюто ми. Направо съм във възторг от него. Непознат или подминаван, голяма грешка.  Алабашът има по-лек и по-сладък вкус от ряпата. Хранителните съставки на този  зеленчук са съсредоточени основно в луковицата. Отличен източник на витамин С. 100 г от продукта осигуряват  дневна доза аскорбинова киселина.  В по-ограничени количества, в него присъстват още холин, витамини от В групата, витамин А. От минералните елементи най-застъпен е калият. Съдържа  калций, магнезий, фосфор,мед, манган, натрий. Като представител на сем. Кръстоцветни, алабашът е богат на фибри, растителни полизахариди и беден на мазнини. В него се срещат следи от омега 3 и 6 мастни киселини. Алабашът е  сред храните с нисък гликемичен товар. Това го прави изключително здравословен и подходящ за диетично хранене. Укрепва имунната система, помага при анемия и авитаминоза, полезен е при астма и бронхит. Има пикочогонно действие, облекчава симптомите при настинка.

ПАЩЪРНАК :

Друг зеленчук, който си е направо откритие за мен. Как съм могла да го подминавам на рафта в магазина.  Тoй заемa едно от пъpвитe места сред кореноплодните по съдържание на лесно усвоими въглехидрати.  Фруктозата и захарозата в това коленоплодно е 3 пъти повече от тези в морковите и скадките картофи. Комплекса от витамини и минерали е близък по състав на този в листята на спанака и е в повече от този в магданоза. Съдържа каротин, витамин С, етерични масла, витамините В1,В2 и В3 Източник на калий, като солите на този химичен елемент помагат за евакуирането на излишните течности от организма чрез отделителната система. Стимулира кръвообръщението, подобрява храносмилането. Има уникалното свойство да облекчава спазмите.Притежава тонизиращи свойства.Някога народните лечители са го използвали за възстановяване силите на тежко болните. Вярно е и е тествано в моята кухня. Има благоприятно действие при проблеми с хипертония, стенокардия и мускулни спазми.

ДОМАТИ :

Доматите са сред  най- познатите, най- разпространените и най-използваните зеленчуци… или плодове 🙂  Отличен източник на антиоксидантиликопен и бета каротин.

Какво е ликопен? – Това е каротиноид, съдържащ се особено много в доматите. Защитава клетките от провеждане на свободните радикали и канцерогените. Действието му при неутрализиране на свободните радикали, го прави ефективен при предпазване от рак и сърдечни болести. Служи за профилактика на онкологичните заболявания.  Доказан мощен антиоксидант, около 100 пъти по-силен от витамин Е, подпомага забавянето на стареенето на кожата.

Какво е бета каротин (провитамин А)? В различни периоди са го наричали по различен начин: „източник на дълголетие“, „еликсир на младостта“, „естествените защитни оръжия.“  Каротин в превод от латински  «carota» – морков.  Каротина  е жълто-оранжев растителен пигмент, който се намира в плодовете, цветята и листните растения, като им придава различна окраска. Жълтите растения имат ниско съдържание на каротин, оранжевите – средно , а ярко червените- високо.Структурно каротина е ненаситени въглеводороди. Има четири типа: алфа – каротин, бета – каротин, гама – каротин и делта – каротин. Най-важният сред тях е бета – каротина (провитамин А). Той се превръща във витамин А до 100% в сравнение с други форми на каротин. Много добър антиоксидант. Повишава устойчивостта на организма към различни видове инфекции, предоставя общо укрепване на имунната система.  Предпазва организма от различни видове заболявания (включително рак) Използва се за профилактика на рака.

Достатъчният прием на ликопен и  бета каротин през летните месеци предпазват по естествен път кожата от вредните UV лъчи.

 100гр червени сурови  домати съдържат:

*18 калории; 0,88гр протеин; 3,89гр въглехидрати;0,2 мазнини

*237 мг калий;  10мг калций;   13,7 мг витамин С;  0,3мг желязо;  11мг  магнезий; 5мг натрий

КРОМИД  ЛУК,  ПРАЗ :

Серните  съставки  на  семейство  Лукови  намаляват  ефекта на  канцерогенните  вещества

ЧЕСЪН :

Лечебните свойства на чесъна са се  доказали убедително в продължение на хиляди години и в многобройни научни изследвания. Според съдържанието на ценни вещества за организма на този зеленчук може да се сравни със съкровище.

  • ензими;
  • витамини (витамин С, РР, В1, В2, В5, В6, холин);
  • етерични масла;
  • летливи;
  • органични киселини;
  • гликозиди;
  • протеин;
  • въглехидрати;
  • минерали (калий, натрий, калций, магнезий, фосфор, желязо, цинк, селен и т.н.)                                                                                                                                                                                     Най-полезното вещество в чесъна е алицин. Той има едни наистина чудотворни свойства, които не позволяват да се съмнявате в това, че чесънът е изключително полезен. Алицинът едно от серните съединения, отговорно за характерната миризма на чесън, е мощно антибактериално и антивирусно средство Чесънът може да убие болестотворни вируси, бактерии, микроби и гъбички.  Увеличава силата на свиване на сърдечния мускул, което води до сърцето да работи ефективно и икономично.  Предотвратява  образуването на холестерол, понижава кръвното налягане,  намалява възпалението на лигавицата на дихателните пътища, втечнява храчките и спомага за отделянето им.  Чесънът стимулира активността на имунните клетки и увеличава способността на организма да се противопоставя на различни заболявания. Също така стимулира производството на храносмилателни ензими, има положителен ефект върху чревната мускулатура и насърчава нормалното храносмилане. Консумирането на чесън и лук намалява значително риска и от някои видове рак в това число и рак на гърдата.Чесънът, както и лукът, съдържат съединения, които възпират  ензимите, които генерират възпаления.

СЛАДКИ КАРТОФИ :

Знаете ли, че сладкият картоф е по-полезен от роднината си, обикновения картоф ?

Има уникални хранителни свойства,  витаминна бомба. Богат на витамините А, С, D и В комплекс, фибри, калий, мед, фосфор, атиоксиданти, натрий, калции, желязо, фолиева киселина и растителна захар.  Сладкият картоф е подходящ за консумация от диабетици,  има нисък гликемичния индекс и е много добър регулатор на кръвната захар. Добре е да го включите в менюто си и по-често да присъства на трапезата ви, а е и много вкусен. Може да се приготвя както в солени ястия, така и в десерти. Има два вида сладки картофи. Едните са с тъмно оранжева сърцевина, а другите имат бледо жълта сърцевина.

 ПАК ЧОЙ (БОК ЧОЙ) : 

Китайско листно зеле, съдържа редица важни витамини: А, Е, С, РР и В и минерали: фосфор, калий, калций, желязо и натрий.  Богато зареден с фибри, но с малко калории. Той попада в графата на така наречените  нови супер храни. Със своите високи нива на антиоксиданти  играе важна роля в борбата и превенцията на раковите заболявания. Богато е на фолиева киселина,което го прави много подходящо за бременни жени.  Редовната му употреба  повишава здравината и еластичността на кръвоносните съдове. В допълнение, витамин С участва пряко в синтеза на протеини и колаген, което води до повишаване еластичността на кожата.  Зелето Пак Чой нормализира съсирването на кръвта и има положителен ефект върху подновяването на клетките на кожата. Много учени посочват, големи ползи от този зеленчук за лечение на анемия.

СПАНАК :

В спанака има богато съдържание на витамин С и желязо. По съдържание на хранителни вещества и особено минерални соли, спанакът е изключително полезен. Листята на този зеленчук са богати на белтъчини, въглехидрати, витамините А (около 4 мг/100г), В1, В2, В6, РР, С (32-72 мг/100 г) и в по-малко количество витамин К.  80 г пресен спанак покриват половината от дневната нужда отвитамин С.  Изключително високо е съдържанието на фолиева киселина, която е особено важна при бременност за плода и майката, както и минерални вещества (натрий, калий, магнезий, желязо, фосфор, калций, йод, манган и мед). Не съдържа мазнини и холестерол. Спанакът е подходящ за хора с анемия. Препоръчителна е употребата на пресен спанак, който не е съхраняван дълго време или не е бил  замразяван.

 

 

 

 

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s